Neděle, 05 Zář 2010
   
Statistiky ve službách feministických teorií Tisk Email


  Není nic přesvědčivějšího, než poukázat na statistiky. Není nic jednoduššího než statistiky nafouknout. Dovolí to pak získat prostředky a vzít je těm skutečně potřebným.



 

 Namísto přesné a jasné myšlenky feministky rády poukazují na obdobnost situací, zkrátka paušalizují a zobecňují. Třeba v pojetí ženy jako trpitelky mužské agrese a dominance. Jak feministky manipulují se statistikami, lze přiblížit na výňatku z dotazníku prvního celostátního průzkumu ve Francii vedeného skupinou Enveff, který zkoumal:

Psychické formy nátlaku v partnerském vztahu

  Stalo se v posledním roce, že váš manžel nebo přítel:                                                        / nikdy / zřídka / někdy / často / soustavně /

  1. vám bránil, abyste se setkala nebo hovořila s přáteli nebo členy své rodiny?
  2. vám bránil, abyste se bavila s jinými muži?
  3. kritizoval nebo znevažoval vaši práci?
  4. vyjadřoval se nelichotivě k vašemu vzhledu?
  5. nutil vás, abyste se oblékala, česala nebo vystupovala na veřejnosti tak, jak chce on?
  6. přehlížel nebo zesměšňoval vaše názory? Snažil se vás přesvědčit, co si máte myslet?
       a) v soukromí         
       b) před dalšími osobami
  7. požadoval, abyste mu řekla, s kým a kde jste byla?
  8. přestal s vámi mluvit, naprosto odmítl jakoukoliv diskusi?
  9. bránil vám v přístupu k penězům určeným na domácnost a na nákup běžných každodenních potřeb?



Kladné odpovědi pak byly sloučeny s kladnými odpověďmi skutečně hrubého psychického i fyzického násilí. Výsledkem zkoumání bylo „prokázáno", že v 10% případů muži ve Francii své partnerky nějakou formou soustavně trýzní a opakovaně na nich konají nějakou formu násilí.

Násilí ve své mysli chápeme jako fyzické násilí, což snadno vyvolá pocit, že 10% francouzských žen je fyzicky týráno svými partnery. Je vůbec možné sčítat dohromady tělesné konání s duševními pocity, jako by šlo o stejnou věc? A je oprávněné zahrnout pod jeden pojem násilí i nelichotivou poznámku, která zabolí? Feministky správně namítnou, že v obou případech to působí bolest. Nebylo by důslednější než paušálně obviňovat muže coby škůdce a násilníka, odlišit bolest a hrubou sílu od zneužití pravomoci a někdy i projev pouhé neslušnosti?

Je vůbec možné započítávat psychickou formu nátlaku do celkového ukazatele domácího násilí a sečíst dané s fyzickým napadením nebo dokonce znásilněním? U psychické diskriminace je to ještě složitější. To, co cítí jedna žena jako křivdu, nemusí nutně jiná žena pociťovat stejně. Co pak nám může taková statistika bez hlubšího rozhovoru s danou ženou osvětlit.

Velmi si vážím organizací, které pomáhají ženám v složitých a až bezvýchodných situacích. Proč místo pomoci ženám, které skutečně trpí a jsou v skutečně v patových situacích, tedy feministky nafukují statistiky? Jen proto, aby se z feministického paušálního obrazu ženy oběti a muže násilníka vytloukl další kapitál? Skutečně výše položené otázky mapují formy domácího násilí? Jak lze pak uvěřit jakýmkoli dalším statistikám?

Výsledek vlivu feministek na samotné ženy je tristní. Pomoci a peněz, kterých je málo, se pak nedostává těm skutečně prospěšným ženským organizacím a ženám v neřešitelných situacích, ale plýtvá se s nimi na další výzkumy, konference, na platy profesionálních feministek a „studium" rovných příležitostí.

Pokud poukazuji na profesionalizaci feministek, zajímavé čtení jsou například výroční zprávy Gender studies. Jedná se o neziskovou organizaci, která např. v roce 2007 měla zcela drtivou část svých příjmů (přes 90%) založenou na dotacích, zejména z Ministerstva sociálních věcí. Nikoli z darů firem, které musí tak obtížně shánět jiné neziskové organizace. Kladu si pak otázku, zda peníze z Ministerstva sociálních věcí, které má rozpočet jistě nějak pevně omezený, opravdu mají končit na financování vzniku např. největší feministické knihovny v Evropě nebo na podle mne nechutné výstavy Tento měsíc mestruuji ("zajímavý" je i leták). Opravdu pro ženy neexistují užitečnější projekty reprezentované jinými ženskými organizacemi? Ještě jsem si povšimla jedné věci. Přestože v Gender studies pracují stále stejní lidé, nyní v článcích od roku 2008 postupně mizí pojem feminismus a nahrazován je pojmy genderová problematika, diskriminace a rovné příležitosti. Je to snad proto, že v rámci Evropské unie se objevují fondy, v kterých lze čerpat na tato témata další a nové prostředky? To uvidíme až z dalších zveřejněných výročních zpráv.

 

 

Komentářů
Přidat Nový RSS
homo sapiens  - Správný postřeh   |77.48.34.xxx |18-06-2009 14:34:51
Metoda dezinterpretace nebo až úmyslného falšování údajů je běžným PR prostředkem. A tak pravdou není to, co pravdou je, ale to, co média řeknou, že je pravda. Většinou jim to projde a málokdo se obtěžuje ( nebo dokáže ) si ověřit fakta... V minulosti se pomocí falešných statistik třeba podařilo v USA změnit zákon regulující potraty a následně rozjet doslova obchod se smrtí. Když to prasklo, že to byly lži ( jeden ze zakladatelů NARAL, Dr.Nathanson, to dosvědčil ), tak zákon už platil a přinášel otupělým gynekologům jejich krvavé zisky. Lobby která ho prosadila se tak stávala čím dál bohatší a už pak nebyl problém spustit další PR kampaně, které ho pomáhají udržet v platnosti dodnes.

Ohledně státních dotací do kdejakých lumpáren nelze nevzpomenout např. peníze, kterými jsou financovány aktivity jako "Rozkoš bez rizika", apod.

To pak člověka bere žlučníkový záchvat, když vidí, kam jdou j...
Denisa  - peníze   |78.136.170.xxx |19-06-2009 06:54:06
Podle mne v Gender studies nejde o nic jiného, než stále držet téma nerovnosti aktuální, i když už by byla rovnost mezi mužem a ženou úplně v pohodě. Ve chvíli, kdyby se zjistilo, že je vše vpořádku, nedostali by peníze na další rok. Tak stále víc a víc křičí o nerovnosti a žádají o další a další peníze na výzkumy, studie atp.

Byla doba, kdy jsem říkávala, že jsem feministka. Tady mě to utvdilo v tom, že už to nikdy neřeknu. Nechci být součástí něčeho takového. Každé ženě, která prohlašuje, že je feminismus vpořádku, by měl dán odkaz na tyto stránky. Denisa, 34 let
Michael  - -Souhlas   |89.24.7.xxx |29-12-2009 21:19:46
Ano souhlasím s váma. Gender studies prostě parazituje na demokracii.
Vendula  - drzá modelka   |88.100.170.xxx |20-06-2009 15:19:49
To je drzost si něco takového vůbec dovolit napsat. Někdo by Vám měl hodně rychle domluvit. Můžu potvrdit, že Gender studies používá peníze na ty nejužitečnější projekty, o čem Vy evidentně nemáte ani páru.

Dělejte si raději tu svojí modelku a buďte ráda, že jí dělat vůbec můžete.
nate  - to vendula:   |75.169.10.xxx |10-07-2009 05:01:50
to Vendula:
Kdyz veris ze gender studies je neco vyjimecneho, tak tomu ver.
Nez necemu uverim, tak si napred vsechno proverim a potom se rodhodnu.
Neziskova organizace, nebo nadace byla zalozena v roce 1991, zajimave, ze
brzy po ( sametove revoluci ) lepe vyjadreno po divadelnim show.
A kdo ji zalozil? Jirina Siklova, prostuduj si co je to za zenu, jake zajmy haji
a komu slouzi.
nate
homo sapiens   |88.146.187.xxx |02-11-2009 23:47:27
Je pravdou, že snaha o dohledání původu mnohých hnutí, nebo podrobnosti o zakládajících členech by mnohé dnešní "bojovníky/ice" velice překvapilo a vyděsilo, kdyby zjistili/ly jak ty organizace vzniklaly. Na jakých ideách, jakými metodami a co to byli za lidé... A co dělali.

Taková "Planned Parenthood", "Monsanto" nebo i "IBM"... to je taky čtení pro silné žaludky.

Nebo některé dnešní farmaceutické firmy... Brrrr... Nos mezi očima jim už nevěřím
johana  - ježišmarjá   |62.24.94.xxx |24-06-2009 17:04:10
pokud partner ženu ponižuje často či soustavně způsobem popsaným v kterémkoli bodu, je to horší, než kdyby jí občas vlepil pár facek!
nate  - jezismarja   |75.169.10.xxx |10-07-2009 05:10:55
to johana:
Johanko, zadny clovek by nemel NIKDY nikoho ponizovat, jak slovne, tak
fyzicky, takove domaci nasili, nazvi si to jak chces, at se jedna o zenu, muze
a dite dvojnasob. Dat nekomu par facek, tak to je nejvesi upadek a ponizeni
druhe strany, tecka.
nate
johana   |62.24.94.xxx |12-07-2009 02:45:47
A to se se mnou přete nebo souhlasíte? Podle toho, co píšete níže Gábině, souhlasíte... Takže znova: psychické a fyzické násilí jsou ekvivalentní, souvisejí spolu a článek, na který reaguji je slohově pěkný, ale jinak konina. (tečka)
to Johana  - omluva   |75.169.36.xxx |02-08-2009 06:24:40
Johanko, omlouvam se, byl jsem tak trochu na dovolene, pristup na internet
jsem mel, ale na dovolene na internet nechodim. Samozrejme s Tebou
souhlasim, vina je na me strane, hlavne ze mame stejny nazor na jakoukoliv
formu nasili a ponizovani jineho cloveka. Jen jsem reagoval na slova, dat
nekomu par facek.
Doufam, ze vysvetleni staci a priste me tykej, vykaji si pani a panove, soudruzi
a soudruzky, ale ty uz jsou mimo realitu.
nate
Gábina  - to snad ne..!!   |88.102.56.xxx |25-06-2009 13:58:58
Je vidět, že jste ještě mladá a nezkušená. Žila jsem tři roky ve vztahu, který by se dal nazvat "domácím násilím" - i když mě partner ani jednou fyzicky nenapadl, doteď kroutím hlavou, jak jsem to mohla tak dlouho vydržet. Kladně bych odpověděla na všechny výše uvedené otázky - izolace od přátel, permanentní ponižování, kontrola myšlenek... no paráda. Ještě teď se mi udělalo špatně, když si na to vzpomenu (a to od té doby uplynulo už čtrnáct let). Prosím vás, a budu Vás prosit znovu - neangažujte se ve věcech, kterým nerozumíte. Zkuste si přečíst nějakou odbornou literaturu - nejen server www.feminismus.cz.
nate  - to snad ne   |75.169.10.xxx |10-07-2009 07:13:32
to Gabina:
Gabinko, jsem zasadne proti veskeremu nasili, nebo ponizovani cloveka.
Ktere je horsi?
Facka, to je to posledni, ale urcite to psychicke je horsi. Na par facek se
za tyden zapomene, ale hrube slovo, to zni v usich cely zivot.
Kde se takova zmena chovani v cloveku bere? Co je pricinou?
Napred je holka pro kluka Bohyne a po kratkem case ta nejhorsi, kde
dochazi k psychickemu nasili, facky, az k nenavisti.
Dnes uz se vi proc k takovemu stavu dochazi, ale bohuzel, neni zadna
literatura ani studium, ktere by se zabyvalo temito pricinami.
Neco malo o tom vim, ale jen opravdu malo a ne z odborne literatury.
Za poslednich 10 let bylo napsano nekolik 10tek, spise 100vek tisic
odbornych knih a publikaci o zdravi cloveka a deti.
Jsou dnesni lide a deti zdrave? Nedomnivam se, je to videt na preplnenych
cekarnach praktickych lekaru a preplnenych nemocnicich.
Nespolehej na odbornou literaturu, tam se toho moc nedovis.
nate
Petr  - To nate   |85.207.114.xxx |21-03-2010 18:45:58
Je třeba si uvědomit, že žena vnímá psychické násilí mnohem citlivěji než muž.Toho si má být muž vědom a správně volit slova. Proto Guth-Jarkovský ve svém breviáři slušného chování uváděl zásadu "ženu ani květinou neuhodíš".
Petr  - Ad Petr   |85.207.114.xxx |21-03-2010 18:50:51
Předchozí příspěvek byl ode mne jako reakce na názor nicku ,,nate,,
Z nějakých důvodů se mi zobrazilo bez jména.
Petr
Milda  - dotaz   |Registered |07-10-2009 19:12:19
Mohu vědět, kolikrát jste se snažila odejít od dotyčného tyrana?
Přidat komentář
Jméno:
Email:
 
Název:
Prosím vložte kód z kontrolního obrázku.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."